تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/06/26 - 08:09
کد خبر: 516479

نگاهی بر حمله موشکی یمن به اسرائیل؛

شکست کامل بازدارندگی اسرائیل/ بازتاب‌های بین‌المللی به حمله یمن علیه رژیم صهیونیستی چیست؟

شکست کامل بازدارندگی اسرائیل/ بازتاب‌های بین‌المللی به حمله یمن علیه رژیم صهیونیستی چیست؟

حمله موشکی یمن نه تنها توانست صهیونیست‌ها را بشدت غافلگیر کند بلکه بار دیگر با نفوذ در لایه‌های به اصطلاح دفاعی رژیم صهیونیستی و امریکایی ناکارآمدی سیستم‌های موشکی این دو را ثابت کرد. دگستردگی ابعاد این حمله سبب شد که ارتش رژیم صهیونیستی پس از چند ساعت سکوت به شکست سامانه پدافند هوایی این رژیم در رهگیری موشک شلیک شده توسط نیروهای مسلح یمن و اصابت آن به تل‌آویو اعتراف کند. ارتش رژیم صهیونیستی بنابر تحقیقات اولیه خود در بیانیه‌ای اعلام کرد که موشک مذکور در آسمان منفجر شده و بقایای آن به ایستگاه مترو «مودیعین» در نزدیکی فرودگاه «بن گوریون» در تل‌آویو اصابت کرده است.

به گزارش گروه‌ بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عدم تمکین نتانیاهو به توافق آتش‌بس و تشدید تهدیدات وی مبنی بر حمله به لبنان، سرزمین اشغالی را شاهد حملات عمیق‌تر و راهبردی‌تر از سوی مقاومت کرده است. روز گذشته منابع خبری از اصابت یک فروند موشک هایپرسونیک به نزدیکی تل‌آویو و وقوع آتش‌سوزی پس از آن خبر دادند. در همین رابطه ارتش اسرائیل مدعی شد که یک موشک زمین به زمین از سوی یمن به سمت مرکز اسرائیل شلیک شده و در منطقه‌ای خالی از سکنه در نزدیکی تل آویو فرود آمده است.

سرویس آمبولانس اسرائیل تأیید کرد که 9 نفر در حین هجوم به پناهگاه‌ها با نزدیک شدن موشک مجروح شدند. جروزالم‌پست بر پایه گزارش‌های غیررسمی نوشت که این موشک از یمن بر فراز عربستان سعودی و اردن در مسیر حرکت خود به سمت اسرائیل پرواز کرده است.

ارتش یمن، حمله موشکی به رژیم اسرائیل را تایید کرد - تابناک | TABNAK

منابع عبری اعلام کردند که در پی این حمله، آتش سوزی در نزدیکی شهرک «کفار دانیال» رخ داد که نیروهای اطفای حریق آن را مهار کردند. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات دیروز علیه تل آویو با موشک بالستیک فراصوتی جدید انجام شد، به هدف خود رسید و سامانه‌های دفاعی دشمن در رهگیری و مقابله با آن شکست خوردند. وی در ادامه هشدار داد که «عمق اسرائیل به طور کامل در تسلط نیروهای مسلح یمن قرار گرفته است.» این سخنگو تصریح کرد این موشک مسافتی در حدود ۲۰۴۰ کیلومتر را ظرف ۱۱ دقیقه و نیم طی کرد و موجب هراس و وحشت محافل صهیونیستی شد به شکلی که برای اولین بار در تاریخ دشمن صهیونیستی، بیش از ۲ میلیون صهیونیست به پناهگاه‌ها رفتند.

این عملیات در چهارچوب مرحله پنجم و به عنوان نقطه اوج اقدامات قهرمانان یگان موشکی انجام شد که تلاش‌های بسیاری برای توسعه فناوری موشکی انجام دادند تا نیازهای میدان نبرد و چالش‌ها با دشمن صهیونیستی را برآورده کرده و موشک‌ها در اصابت به اهداف و عبور از تمامی موانع و سامانه‌های رهگیری موجود در زمین و دریا که برخی از آنها امریکایی و برخی اسرائیلی است، موفق عمل کنند. در همین رابطه، یکی از اعضای انصارالله یمن هشدار داد که یمن بانکی از اهداف مهم و راهبردی اسرائیل در اختیار دارد.

لازم به ذکر است که این حمله در پی هشدار روز شنبه وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش یمن به «دشمنان ملت» و «سه گانه خبیث» امریکا، انگلیس و اسرائیل مبنی بر حملات سهمگین‌تر از گذشته، صورت گرفته است. در واکنش به این حمله راهبردی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تهدید کرد که یمن بهای سنگینی برای هر اقدامی جهت حمله به اسرائیل پرداخت خواهد کرد. وی همچنین با تکرار لفاظی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: «ما در یک جنگ چند جبهه‌ای برای مقابله با محور ایران هستیم که برای نابودی ما تلاش می‌کند.»

مقامات اسرائیلی نیز هشدار داده‌اند که «وضعیت تمام نشده چرا که یمن وعده حملات غافلگیرانه بیشتری را داده است.» جنبش حماس در بیانیه‌ای ضمن تمجید از حمله نیروهای مسلح یمن به تل‌آویو، این عملیات را پاسخ طبیعی به جنایات رژیم صهیونیستی علیه منطقه ارزیابی کرد. همچنین ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس نیز تأکید کرد: «ماهیت سلاح مورد استفاده در عملیات، نوع هدف مورد نظر و سایر جزئیاتی که برادران ما در یمن به ما اطلاع دادند، یک تغییر ویژه و منحصر بفرد است که تأثیرات مهمی بر روند و نتیجه نبرد طوفان الاقصی خواهد داشت.» جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در واکنش به حمله موشکی یمن به تل‌آویو تأکید کرد که این حمله بحران‌های دشمن را شدت بخشید.

گذر از پدافند اسرائیل و اثبات توانمندی نظامی

حمله موشکی یمن نه تنها توانست صهیونیست‌ها را بشدت غافلگیر کند بلکه بار دیگر با نفوذ در لایه‌های به اصطلاح دفاعی رژیم صهیونیستی و امریکایی ناکارآمدی سیستم‌های موشکی این دو را ثابت کرد. دگستردگی ابعاد این حمله سبب شد که ارتش رژیم صهیونیستی پس از چند ساعت سکوت به شکست سامانه پدافند هوایی این رژیم در رهگیری موشک شلیک شده توسط نیروهای مسلح یمن و اصابت آن به تل‌آویو اعتراف کند. ارتش رژیم صهیونیستی بنابر تحقیقات اولیه خود در بیانیه‌ای اعلام کرد که موشک مذکور در آسمان منفجر شده و بقایای آن به ایستگاه مترو «مودیعین» در نزدیکی فرودگاه «بن گوریون» در تل‌آویو اصابت کرده است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست نوشت که این موضوع نشان می‌دهد سامانه‌های اسرائیل در ساقط کردن موشک خارج از حریم هوایی اسرائیل «موفق نبوده‌اند».همچنین، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بیش از ۲۰ موشک از سامانه پدافندی حیتس و فلاخن داوود شلیک شده اما نتوانسته‌اند موشک یمنی را که به تل آویو اصابت کرده رهگیری کنند.

همراه با شکست پدافندی ادعایی اسرائیل، توانایی این موشک در پیمودن مسافت ۲ هزار و ۴۰ کیلومتری در مدت زمان ۱۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه توانمندی‌های پیشرفته انصارالله را به نمایش گذاشت و در نتیجه سبب ایجاد هراس صهیونیست‌ها در مواجهه با هر گونه حمله گسترده از سوی مقاومت شد.

به گفته منابع المیادین، یمن در حال آماده شدن برای یک جنگ طولانی با «اسرائیل» است و با در نظر گرفتن این چشم‌انداز بلندمدت، توانایی‌های نظامی استراتژیک خود را افزایش می‌دهد. این منابع گفته‌اند یمن دارای فناوری جدیدی است که برخی از آنها در هدف قرار دادن کشتی‌های امریکایی بدون رهگیری توسط پدافند امریکا، استفاده شده است.

اخطار اولیه به تهدیدات علیه لبنان

حمله یمن به عمق سرزمین‌های اشغالی حاوی یک پیام آشکار و مهم به تل آویو متناظر با تشدید تهدیدات علیه حزب‌الله توسط اسرائیل است. پیامی هشدار‌آمیز که نتانیاهو را وادار به اعلام دوباره تغییر وضعیت جنگ در شمال کرده است. حمله به تل آویو به خوبی سیطره مقاومت یمن به عنوان بخشی از جبهه مقاومت بر کل سرزمین‌های اشغالی را روایت کرد و نشان داد که هر گونه خیالی در مورد حمله به لبنان با پاسخ راهبردی مقاومت یمن روبه‌رو خواهد شد.

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی تعهد خود مبنی بر بازگشت ساکنان به محل زندگیشان در شمال را دلیل غایی حمله به لبنان اعلام می‌کند اما پیش از این حزب‌الله هشدار داده بود که آغاز جنگ نه تنها نمی‌تواند آواره‌ها را به محل سکونتشان بازگرداند که هیچ جایی در سرزمین‌های اشغالی امن نخواهد بود. فقدان امنیت برای کل سرزمین‌های اشغالی در عملیات اربعین و نفوذ پهپادی حزب‌الله به خوبی راستی آزمایی شده بود. از این رو رژیم صهیونیستی با حمله به لبنان در راستای گستردگی و تداوم جنگ با چندین جبهه به طور جنگی تمام عیار روبه‌رو خواهد شد.

شکست بازدارندگی اسرائیل

شکست ائتلاف امریکایی برای حذف یمن از پازل تهدید مقاومت و نمایش یک اراده جمعی برای مقابله با یمن، با عدم حضور مهره‌های کلیدی منطقه و خروج تدریجی برخی کشورها چون فرانسه، اسپانیا و ایتالیا محقق شد. از سوی دیگر، بمباران مکرر و مشترک امریکا و انگلیس به خاک یمن در ایجاد بازدارندگی برای رژیم صهیونیستی ناکام ماند و نتوانست سدی برای حملات یمن به کشتی‌ها و اهداف متعلق به صهیونیست‌ها را مهیا کند. اهمیت این موضوع در پی اصابت پهپاد یمنی(یافا) به ساختمانی در تل آویو در تیرماه نمایان شد. از این رو، حملات روز گذشته به تل آویو نشان داد که شکست بازدارندگی ایالات متحده، با شکست بازدارندگی رژیم صهیونیستی در پی حمله تلافی جویانه مستقیم به یمن در پی حمله اولیه(تیرماه) تکمیل شده است.

پیمایش مراحل فشار برای آتش بس

با توجه به حمله یمن به تل آویو، به نظر می‌آید جبهه مقاومت گام‌های تهدید علیه تل آویو را به منظور فشار همه جانبه برای ایجاد توافق آتش‌بس به طور جداگانه فعال کرده است. عملیات اربعین به عنوان اولین مرحله حملات تلافی جویانه علیه رژیم صهیونیستی و برای ترسیم صبر مقاومت برای تحقق آتش‌بس منظور شده بود.

اکنون که آتش‌بس با بازی جبهه امریکایی-صهیونیستی هیچ نشانه‌ای از پیشرفت را نشان نمی‌دهد واسرائیل با لفاظی به حمله به لبنان تأکید می‌کند، جبهه مقاومت درصدد رونمایی از توانایی بالقوه خود در برابر نیات شوم نتانیاهو برای توسعه نبرد و درگیری در منطقه برای بقای سیاسی خود است. اما باید گفت که شکننده بودن پدافند اسرائیل و دسترسی کلیت جبهه مقاومت به زیرساخت‌های حیاتی و طیف وسیعی از اهداف استراتژیک رژیم صهیونیستی با توسعه ناامنی و تهدید در کل سرزمین‌های اشغالی، بر فشار بر تل آویو خواهد افزود.

سخنان رهبر انصارالله درمورد حمله به تل‌آویو

روز گذشته سید عبدالملک الحوثی رهبر انصاراالله یمن در سخنانی به مناسبت سالروز میلاد رسول اکرم(ص)، درباره حمله موشکی به تل آویو گفت: «عملیات امروز با موشک جدید پیشرفته یمنی و در چهارچوب مرحله پنجم تشدید تنش با رژیم صهیونیستی از سوی یگان موشکی انجام شد.» وی تأکید کرد که به اذن خداوند حمله بعدی سنگین‌تر خواهد بود.

وی افزود: «نیروهای ما به نبرد خود علیه رژیم صهیونیستی در دریا نیز ادامه خواهند داد و عملیات آنها تاکنون موفقیت‌آمیز و بسیار مؤثر بوده است.» الحوثی ادامه داد: «تا زمانی که تهاجم رژیم صهیونیستی و محاصره غزه ادامه داشته باشد، عملیات ما نیز ادامه خواهد داشت.» رهبر انصارالله یمن افزود: «عملیات موشک بالستیک امروز با فناوری پیشرفته صورت گرفت که از تمام سامانه‌های دفاعی دشمن عبور کرد و به مسافت تخمینی 2040 کیلومتر رسید.»

گزارش از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چمن ورزشگاه شهر قدس سوژه عکاسی بازیکن سابق رئال مادرید
احمدیان بر افزایش پروژه‌های حمل و نقلی ایران و روسیه تاکید کرد
سفیر چین با قالیباف دیدار و گفت‌وگو کرد
سیاری: پاسخ به شهادت «اسماعیل هنیه» قطعی است
تعیین تکلیف وام ازدواج و فرزندآوری و بررسی عملکرد بانک‌ها در مجلس شورای اسلامی
جوادی یگانه رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری شد
تکذیب شایعه عدم استفاده از VAR در بازی استقلال
دنیامالی: باید از حالا به فکر المپیک ۲۰۳۲ باشید
رفع فیلترینگ مجدانه در حال پیگیری است
نقشه آمریکا برای سوء‌استفاده از اقدامات اوکراین علیه ایران
پزشکیان: برای تامین معیشت مردم شب و روز نمی‌شناسیم
حرم حضرت معصومه(س) قرارگاه کنشگری بین‌المللی بانوان است
غزه گران‌ترین شهر جهان است
یمن در تصمیم‌گیری مستقل و در تولید سلاح خودکفاست
بخشی پور دبیر تشکیلات تحکیم وحدت باقی ماند
علل سقط جنین در ایران
سقط جنین ماهانه به اندازه یک جنگ قربانی می‌گیرد
اعلام ترکیب پرسپولیس و الاهلی
یک تیم واقعی بودیم
حمایت بنیاد نخبگان از تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی
ترکیب استقلال برای دیدار با الغرافه اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top